Modelering og forståelse af skakexperter's evner Skakpsykologisk undersøgelse på Internettet / Interview med GM Peter Heine Nielsen |
|
Introduktion: Nærværende artikel er trykt i Skakbladet. Har du læst artiklen allerede, kan du downloade det samlede modelarbejde (click her). |
Spørgeskema på Internettet En af metoderne til indsamling af information angående punkt 2 ovenfor var et spørgeskema med 42 spørgsmål, som blev lagt ud på internettet. Der var meget stor international interesse for undersøgelsen - skemaet blev bl. a. omtalt på "The Week In Chess" og blev oversat til spansk ! Jeg modtog mange hundrede emails fra spillere over hele kloden, som begejstret og interesseret gav deres kommentarer og kritik. Mange danske spillere besvarede de 42 spørgsmål - projektet var blevet nævnt på DSU's hjemmeside . Skemaet blev udfyldt af i alt 1538 skakspillere over hele jorden, som blev inddelt i fem ratinggrupper: Rating 1) under 1600, 2) 1600-1900, 3) 1900-2100, 4) 2100-2400 samt 5) over 2400. Den procentvise fordeling af spillerne ses i figur 1.
Besvarelserne for hvert af de 42 spørgsmål blev analyseret for hver af de fem ratinggrupper (gruppe 1-5 nævnt ovenfor). Der viste sig i en række tilfælde at være markante forskelle på experternes besvarelser sammenlignet med dem fra resten af spillerne (altså de svagere spillere). AHA ! Så måske er en del af forklaringen i det at være skakexpert knyttet til essensen i disse spørgsmål. Denne måde at forholde sig på gennemsyrede de 8 artikler, hvor resultaterne fra undersøgelsen blev præsenteret og diskuteret. Også disse artiker modtog stor international interesse og blev bl. a. debateret på ICC (Internet Chess Club). Så lad os kigge på de mest interessante resultater...nemlig de resultater, som har dannet baggrund for de 15 retningslinier for, hvorledes du kan forbedre din skak. |
Retningslinie
1: Studér åbninger - og forstå dem dybt Spørgsmål 11 (Q11) i skemaet lød: Dyb forståelse af mindst én specifik åbning er: 1. Uvigtig 2. Lidt vigtig 3. Forholdsvis vigtig 4. Meget vigtig. Besvarelserne for hver af de fem ratinggrupper er angivet i Tabel 1.
|
Interview med GM Peter Heine
Nielsen En central metode for dataindsamling i et modelingprojekt er gennem interviews med experter. Jeg var så heldig, at Peter Heine havde tid...og resultatet blev en meget hyggelig og konstruktiv eftermiddag, hvor der blev talt om alt fra vigtige værdier og overbevisninger til kreativitet og målsætning. Peter belyste en række vigtige og måske universelle punkter i det at være og tænke som en skakexpert. |
Model: Spil og studér skak
som en skakexpert |
F. Forberedelsesfasen: Studér skak som en skakexpert
Denne del af modellen består primært at værdier og overbevisninger,
som kan motivere og inspirere til, hvorledes man kan studere skak som en skakexpert.
Der er med vilje ikke angivet et lineært forløb for, hvorledes man studerer skak.
S. Spillefasen: Spil
skak som en skakexpert
Anvendelse af modellen Hvad angår anvendelsen af modellen, så er målgruppen skakspillere med et grundlæggende kendskab til spillet og til skakterminologien. Modellen består af to forskellige delelementer, nemlig modellen for forberedelsesfasen (afsnit F) samt modellen for spillefasen (afsnit S). Hver af disse modeller bør benyttes i en korrekt sammenhæng og i dynamisk vekselvirkning med hinanden. Som skakexpert vekselvirker man hele tiden mellem det at studere skak og det at spille skak. Det samlede modelarbejde kan du hente her.
|
Jeg modtager gerne spørgsmål, kritik og kommentarer på torr@privat.dk |